dimecres, 9 d’abril del 2008

UNA MIQUETA D´HISTÒRIA......










Com que el dia no dóna per gaire tema avui, em sembla que m´enrollaré amb una miqueta d´història en general.....
Diuen els que són d´aquí, que fa molts i molts anys el poble afgà no era precissament una gent bèl·lica, ans al contrari, aquest país destacava per ser zona de pas de la ruta de la seda i tots els viatjers, comerciants (diuen que fins i tot el Gran Alexander va dormir varies vegades per aquí aprop de QiN).....feien estades aquí i el afgans eren coneguts per la seva hospitalitat. Sembla ser que fa ja uns quants anys, el britànics establerts a l´Ìndia i Pakistan van decidir pujar una miqueta més al nord i envair el que ara és terra afgana....Arrel d´aquesta acció, alguna coseta que van intentar els iranís i les posteriors amb els russos ja al sXX i ara amb els americans (així ho viuen ells, segons diuen), tot això ha anat sumant esforços per convertir el poble afgà en un poble lluitador, desconfiat i molt, molt orgullòs de si mateix que ha de "batallar" per mantenir-se amb la seva pròpia identitat.

Diu, a tall d´anècdota, el que m´ho explica, que els seus antecessors, de la seva família, havíen sortit a defensar les seves terres dels russos amb els pics i les aixades amb que treballaven la terra i les clavaven en els tancs soviètics, i que, així, amb la unió del poble afgà, va ser com van derrotar els invasors (és la seva opinió i el seu punt de vista, jo ni entro, ni surto).
Ara la situació és un pèl diferent perque el poble afgà no està unit, està dividit en dos grans grups i això, entre altres factors, és un dels condicionants que aquest país no acabi de tirar endavant......... Interessant???? espero que una miqueta si.
Ja fa dies que m´ho van explicar i avui era un moment com un altre per transmetre-ho a tothom..........
".....tierra labrada con los huesos
de hombres que lucharon por su libertad.
Nunca jamás, se nos quitó la libertad
si se intentó, nunca dudamos en luchar,
el cielo vió....."
Iberia (tot i que podria ser aquí) Warcry.

14 comentaris:

Unknown ha dit...

En l'entrevista feta per l'hora nova, dius que et fan sentir incòmode, els sis soldats totalment equipats que van enfanxats a tu; a mi el que em sembla, es que voldries esta enganxat amb sis noietes soldadetes, tendres i maques.
La teu mare no esta conforme amb el meu manifest d'ahi.
Amb la foto de l'hora nova, et convertiras en un perjonatje famos i per tant ens veurem obligats a damanarte autografs.
Reb una forta abraçada de la catalina i en marc

Irantzu ha dit...

Ei hola...tinc uns moments per escriure't...està molt bé això que expliques, sempre va bé conèixer una mica més de l'entorn. He acabat el llibre ja del que sempre et parlo i que t'envio al paquet, aprofundeix una mica sobre el caràcter i costums dels afgans. Us el recomano a tots, es diu: "Cometas en el cielo" penso que també han fet la peli. ÉS una història realment commovedora i trista. Aquest mateix autor Khaled Hosseini (metge afgà i escriptor) ha escrit un altre llibre ambientat a Afganistan que es diu: "Mil soles espléndidos" ambientada a Kabul. Com veus, mica a mica ens anem ambientat tots plegats...
Mil petons. Irantzu.

Rosalina ha dit...

Parlant de llibres; estic llegint "El crit silenciat" de l'Anna Tortajada; molt interessant també per conèixer el poble afganès; l'hospitalitat és el seu tret més característic, si senyor.
Una altra cosa: qui és que no està d'acord amb que el noiet de la foto és molt guapo???...I, a més intel·ligent: amb poc més d'un anyet ja s'entrenava pel mitjà de transport que faria servir a l'Afganistan molt temps presprés... (espero que la foto surti, si no ho haurem d'intentar d'una altra manera.

TONI ha dit...

En el blog no es veu la foto però l´he recuperat i la penjo....tot i que.....m´imagino que passarà..... Si algú fa algun comentari, em veure obligat a esborrar-lo (je je je)

Bet ha dit...

Uola germanet!!
Què tals?
Avui juga el barça sontra... no m'enrecordo com se diu... que futbolera que sóc, eh!!! doncs aixos... no sé si l'anirem a veure o no... suposo que en pibe ja t'informarà del resultat...
Per aki com sempre.. avui he anat a la carnisseria i m'han demanat: què collons fa el teu germà a l'Afganistan??? l'he vist a l'hora nova!!! total que em sembla que ho haurem de sentir i explicar sovint...i res.. els he explicat la teva aventurilla!!! tinc un germà famosillo!!!! JJAJAJAJ
Bueno, pel que veig n'hi ha que es culturizen sobre l'afganistan....
Per cert... molt guai la història! ja en pots explicar més!! que són xules!!! i va bé saber aquestes coses!!!
Petoents!!!

Isa ha dit...

Toniiiii, de veritat no podem fer cap comentari de la foto????!!!! Jo, com ets...Ahir la meva mare va comprar l'Hora Nova i aquesta setmana m'enviarà l'article. Per cert, la Irantzu em va parlar tant d'aquest llibre de'n Khaled Hosseini que me'l vaig comprar i me'l vaig llegir en una setmana. És un llibre increiible, t'agradarà molt. Pel meu cumple he demanat l'altre.
I res, en Christoph ha anat a comprar cerveses i després demanarem unes pizzes i a veure el Barca!
Petonssssss ;-)

Irantzu ha dit...

Quina monada de nen!!!per cert, l'animalot té una cara estranya, no et sembla? vés a saber què li feies..... està bé que pengis fotos teves així de passada descobrim també la teva biografia!!!!
Apa, me'n vaig a treure a la bestiola. Cuida't. Petonets.
Irantzu.

PIBE ha dit...

Ei.. molt xula la història oral afgana.. ja me'ls imagino.... pics i pales clavades a l'armadura d'un tanc rus....
Bé .... me'n vaig al Frausa a veure el Barça - Schalke04 (apunta-te'l, Bet), a veure què fan. Em sembla que demanaré una til·la i no pas quintillus com sempre.
Ja t'explicaré com ha anat...
Per cert.. deixa-m'ho dir.. vaaaa.. si us plau... vinga... si?... va, doncs, som-hi..... ehem, ehem..... :
En Toni és el de dalt.....
Apa siaupisiau

Bet ha dit...

Mitja part del barça, guanya 1- 0, però jugant molt i molt malament.. o això diuen els de la radio!!!!

Unknown ha dit...

Si, la història d'aquest país és molt interessant. És el clar exemple d'un poble que vivia tranquil, sense molestar ningú, anar fent, i que degut a la seva ubicació geogràfica i als interessos político-econòmics s'ha convertit en el que és.

També és bo recordar, en aquests moments en que s'està parlant d'un hipotètic boicot als JJ.OO. de Pequin arran de la seva política en el Tibet, que el boicot que feren els EUA i bona part dels seus aliats als JJ.OO de Moscou de 1980 agafà com a raó la invasió soviètica de l'Afganistan, l'any anterior. O sigui, un clar exponent de com convertir-te en el centre del món... sense voler.

Unknown ha dit...

EEEiii quina ilusio la trucada que ens has regalat avui!!! gracies... be jo et volia dir alguna cosa pero aixo de parlar amb el manos libres i que em senti tothom..ja saps que em fa molt vergonya!!! jeje..pero be! un peto ben fort , jo , la meva vermello i les ulleres noves!!!!
Ja saps que et trobem molt a faltar !!!! Aviat t'escric!!!
Ahh i no oblidis portar el metge afga.. que com mes serem a la barca de noé mes riurem!!!
Un petonaaaaaaaaas.

marti ha dit...

Hola Toni,
Fa dies que et volia escriure
però ja saps al Dalícatessen sempre hi ha molta feina, i costa trobar el moment.
Et volem donar anims i molts de records d´aqui aquest recó al costat del Museu Dalí.
Una salutació i ja ens veurem , i ens parlaràs en viu d´aquesta experiència.
una salutació.
Martí

cmontero ha dit...

Eiiii!!! uola Toni!!!
Ens ha agradat molt sentir la teva veu aquest matí pel "manos libres" del jefe!!! Moltes gràcies! Es un detallasu!! Per un moment ens hem keda tots tallats sense saber que dir però si ens haguessis vist la cara de sorpresa i felicitat que teníem ... tots amb la boca oberta nen!
Cuidat molt i recorda que et recordem!!
Petonsikus

x sampol ha dit...

hola toni.

ja veig que tot et va força bé. Ens va agradar molt que també "assitissis" a la sessió.
Queda pendent per quan tornis el futbolin que vares prometre

Salut i energia positiva!!